torsdag 27 augusti 2015

Alltid är det nåt...

Ja men nu behöver jag ju skriva av mig lite så då kör vi ett litet blogginlägg, har saknat inspiration ett tag men här kom den tillbaks som en blixt från klarblå himmel :D

Dilemma Deluxe....

I söndags fick jag ett meddelande från "Änglarna" ägaren och tillika Jerrys fru ( snart FD fru ) I meddelandet står det kort o gott: B & L ( Cheferna jag haft sen jag började för nästan 3 år sen och tillika ägarens son och sonhustru ) Blev förbannade och slutade! Kan du hjälpa mig med B´s saker på kontoret...Öhhh VA??!! Så fick en historia från henne om hur det handlade om vem som skulle sköta ekonomin på kontoret och när dom inte fick som dom ville så gav dom 2 veckors uppsägningstid och drog! Jag sa såklart att jo men det är klart jag hjälper till så gott jag kan, men mitt schema är rätt fullspäckat så vet inte hur mycket tid jag har...Dessutom har jag mängder med mitt eget företag just nu...vi får prata vidare och se vad jag kan göra!

Nu tyckte jag ju detta lät väldigt konstigt då B & L är dom snällaste och omtänksammaste människorna man kan tänka sig, kanske inte alltid de bästa cheferna eller företagare, men att lämna klienter och anställda i sticket så där känns inte riktigt som nåt dom skulle göra utan anledning...

Så jag gick och filurade på detta ett tag sen bestämde jag mig för att jag måste höra med L vad som hänt från deras synvinkel...Och japp enligt dom så är det ju på ett helt annat sätt: Dom kände sig bort tvingade pg a dels hade Ägaren mfl hittat på massa förlust siffror som inte stämde med bokslutet och att dels för dom inte ville ställa upp på ett antal neddragnings grejer: Kasta ut alla Medicaid (statligt subventionerade ) klienter, min klient, Fru N bland annat,  ta bort alla rabatter så alla ska betala fullpris ( Hejdå Fru Grumpy och en jäkla massa fler som inte har råd med fullpris ) Till råga på allt ge alla vårdgivare LÄGRE lön, Bara för att sätta detta i perspektiv, jag är alltså bland dom bäst betalda och jag har 10.50 i timmen efter 3 år... Inga förmåner, Ingen milersättning, inga lediga dagar, raster eller ens lunchpaus...Har inte bättre betalt vid obekväma tider om det inte är Jour...Ta bort milersättning för dom som kör mer än 40 minuter till en klient, en väg...Ja jag menar stämmer detta är det ju ren katastrof - dom kommer tappa klienter, vårdgivare och allt statligt stöd på stört! Bara kasta ut statligt subventionerade klienter är ju inte nåt man bara kan göra så där...

I vilket fall som helst så hade jag bestämt med ägaren som opererades i Tisdags, att jag skulle komma förbi hennes hus i helgen och få mer detaljer och diskutera saker - jag hade ju då tänkt säga att jag har inte mer än ett par timmar i veckan jag kan avvara för detta och enbart under en kort period tills hon hittat nån annan...Så nu i morse så fick jag ett meddelande av hennes dotter, som alltså är inblandad i allt hon också:  Cia, Du måste hjälpa oss, Mamma mår inte så bra efter operationen och B & L har bara stuckit o lämnat oss och vi vet ingenting om nånting... Vi behöver nån som kan den dagliga rutinen - Ring mig...
Vi måste nog göra Damage Control också....Tack!

Jag har ringt och lämnat meddelande men hon har inte ringt tillbaks än...så akut var det!

Så min moraliska sida säger att jag kanske inte alls är så sugen på att hjälpa företaget, min etiska sida säger jag måste göra det för klienternas skull och för mina kollegor som är beroende av lönen - Fast jag har ju ingen alls lust att bli indragen i nån jäkla familjefejd heller...Jag förstår mig verkligen inte på Pengars makt här borta...att man till o med kan göra sig av med sin egen son eller paja för sin mor ( vilket som nu stämmer bäst, troligtvis nån stans mitt emellan?!?! ) för att tjäna pengar, för nåt annat handlar det ju  definitivt inte om!

Min fokus på mitt MG jobb är ju inte helt 100 idag kan jag ju säga, förlåt Malin :)

Kanske är detta tecknet på att det är dags att satsa på mitt eget där åtminstone inga personer tar skada av vad jag än beslutar :)

Jag gör det här inlägget hemligt för ovan nämnda personer då dom alla är mina facebook vänner :D

Kommentarer och råd välkomnas!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar