torsdag 28 februari 2013

Ja men godmorgon CSN - Ni förgyller verkligen mina dagar!!!

Svar från CSN [2013-02-28 09:35]

Hej,

Alla låntagare ska betala tillbaka studielånet efter samma regler. När man ansöker
om nedsättning, fått ett lägre belopp att betala, kontrollerar vi inkomsten i efterhand.
Inkomsten ska styrkas med taxeringsbesked eller intyg från taxeringsmyndigheten,
det gäller alla låntagare som har ansökt om nedsättning.

Vi har bett dig skicka in kopia av ett Record of Account. Eftersom du beskattas tillsammans
med din make, mste du även skicka med bådas Wage and Income Transcript. Det måste
du göra för att vi ska kunna skulja på era inkomster. När vi får in de intyg som
vi behöver så kommer vi att ompröva beslutet.

Du har betalat årsbeloppet för 2013.

Svar från mig :
Det förstår jag att jag måste och det är inget jag försöker att komma undan...Det gör mig bara lite upprörd över att få detta nu, jag skickade som sagt var in min slutliga lön, när jag slutade jobba hemma i Sverige i Maj 2011 och bad om att få resterande belopp på en faktura då jag visste jag tjänat mer än jag förväntat mig, så jag kunde betala in det innan jag flyttade till USA i Augusti - men fick aldrig nåt!! Jag var även i kontakt med er under tiden då mitt visum dröjde och jag kunde jobba kvar på halvtid och försökte höja min slutliga lön så jag kunde betala under tiden! Och förra året när jag skickade in samma slutliga lön och skattebesked för 2011 så var det ingen som sa något om detta restbelopp och definitivt inte om några straffavgifter heller - borde inte det ha kommit då, vid något av dessa två tillfällen??!!!! Det känns som att man försökte göra rätt för sig helt i onödan, i all ärlighets namn så känner jag mig faktiskt lurad! Därav min obstinata och smått arga attityd!!!

Jag kan bara inte få tag på pappren Ni vill ha, ännu - pga vår sena inlämning av skatten 2011 - som skett pga av helt godkända anledningar!!! Jag skickar in allt jag kan så fort jag kan få fram dom!
 
..........................................................................................................................................................
 
Blä orkar inte ens säga nåt mer utan klipper o klistrar, så jävla trött på dom jävlarna :)
 
Så idag har jag min lediga dag...men har så jäkla mycket att göra så det känns nästan stressigt! Med mitt nya schema så måste jag verkligen få gjort allt på torsdagar :) Idag måste jag, städa lite, jobba massor med MG, boka hotell i London, åka och handla och till banken! Måste uppenbarligen igen ringa IRS och se om dom kan lyckas få fram nåt som kan göra CSN jäklarna nöjda...Skulle åkt in till stan ikväll och välkomnat en ny svenska, men jag varken hinner eller orkar det faktiskt!!!
 
Imorgon jobbar jag dubbelt, som kommer bli min standard på fredagar...från 10 till ca 17 med två olika klienter...Sura paret och glada chefpappan :D
 
Gårdagen var trots allt helt ok...Åkte till Stroke Dick och han var så glad att se mig, hade ingen aning om vem jag var eller att jag vart där förut så han var överlycklig att äntligen få träffa Grandpa Peers svenska barnbarn (igen ) han var igen lite sur över att Grandpa inte presenterat mig :) Ingen idé att bråka med det, utan vi lärde känna varandra igen under dessa 3 timmar....Han är så söt, med ett stort leende så spelar liksom ingen roll! Jag åkte direkt därifrån till Chefens Pappa och vi satte oss ner och han la ner lagen...(jag tänkte oj oj detta blir kul ) Hans 3 saker som var viktigast av allt:
Använd inte bänkskivorna som skärbräda....hm ok :) Använd inte metall redskap i stekpannan...hm ok :) Och det finns en katt, Freddy, i området som tror han bor här - släpp för guds skull inte in honom :) Ok dessa 3 kändes ju inte allt för svårt att följa ;)
 
Sen skulle vi åka till Dialys stället och hämta upp massa dialys grejer, han får ju inte lyfta något så jag var åsnan :) Jag skulle köra, chefen hade varnat mig för att han var väldigt svår att göra nöjd med körandet så jag var smått nervös...Jag sa till honom, skrik på mig efter vi kommit fram så jag inte kör av vägen...detta fick honom att nästan kissa på sig av skratt! Vi kom fram och jag backade in på parkeringen ( min snyggaste back parkering nånsin, än mer med en ny bil jag aldrig kört förut ) packade in alla hans lådor - ca 10 lådor som vägde så där 15 kg styck - bra motion :)  vi begav oss hemåt igen och då hade vi redan hunnit hitta vårt gemensamma intresse av matlagning och kök så samtalen flöt på och vi skrattade mycket! Vi kom hem och jag sa: ja jag hoppas du inte vart allt för skräckslagen under bilfärden - Svar Du gjorde kalas ifrån dig - inte rädd en enda gång :) Komplimang!! Sen var han ju tvungen att fråga vem som skvallrat på honom - ja jo det var ju Brad :) Ha säger Jerry - han och hans mamma kör båda två som jubelidioter, biltjuvar :D Aha...
 
Jag bar in alla lådorna och sen tog han fram en dricka till mig och vi satte oss i några minuter...sen bar jag ut allt skräp och drog ut det till gatan. Sen började vi planera middagen - jag hittade lite fisk och dom hade en färdig sallad i kylen -  så inte så avancerat igår, kryddade fisken och strimlade lite lök över och gjorde redo för ugnen och gjorde färdigt salladerna till dom! Imorgon ska vi eller jag beroende på hur han mår, åka och handla så dom har lite mer vettig mat hemma...Kan ju säga att jag tittade i skafferiet och så mycket konserver och det ska man ju definitivt inte äta om man har njur problem! Han är dock på en Hög protein diet...vilket var förvånande! Så här får handlas! Vi satt och småpratade om olika saker jag kunde göra som inte var så mycket skräp i...så köttbullar gäller en dag, kallops en dag, imorgon ska jag göra en fläskfilé med balsamvinäger marinad - nr 1 på njursjukas top 15 recept och nåt jag själv ändå brukar göra :) Han får inte äta potatis men ris och pasta går bra...så får hitta nåt sånt som funkar - ris blir jättebra med fläskfilén, så lysande!  I vilket fall som helst så tror jag att 3 dagar med Jerry i veckan, kommer vara mer fysiskt tröttsamt än mentalt som mina andra klienter vart och är :) Himla trevlig man som har lätt till skratt, min typ av gubbe helt enkelt :)
 
När jag kom hem så var Brad hemma och hade redan vart ute på promenad med Bode och gick och hämtade mig en öl :) Han hade vart och handlat på vägen och planerat middag...Jag är mycket nöjd!!! Jag skrev ett litet schema till honom med att då jag ska laga minst 2 mål mat om dagen, Måndag, Onsdag och Fredag så kanske det kunde vara hans matlagar dagar eller om han vill - takout dag :) mer behövde jag inte säga utan det hade han uppenbarligen anammat :) Väldigt trevligt!!! Han lagade Picante Chicken som är fantastiskt gott - så vi åt middag och småpratade, sen tittade vi på Worst cooks of America som jag spelade in i söndags då han var borta ett annat matlagningsprogram efter det och sen nyheter, då somnade jag på soffan! Nog tröttare än jag trodde!! Vaknade kl 1 och gick upp o la mig :)
 
Nu ska jag ta och sätta lite fart så jag får gjort nåt vettigt under dagen, fullspäckat schema är det ju!!
 
Ha en fin Torsdag (kväll) Och grattis alla Marior på namnsdagen :)
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar